Via de la platan - Reisverslag uit San Pedro de Rozados, Spanje van jopie duivenbode - WaarBenJij.nu Via de la platan - Reisverslag uit San Pedro de Rozados, Spanje van jopie duivenbode - WaarBenJij.nu

Via de la platan

Door: Jopie

Blijf op de hoogte en volg jopie

02 Juni 2017 | Spanje, San Pedro de Rozados

Ola. Donderdag om 6uur opgestaan. Het ontbijt zou om 7 uur klaar staan. Mooi niet dus, even gewacht, maar niks. Dus zijn we gaan lopen. Het was niet duidelijk hoe we het dorp uit moesten. Maar na een half uurtje waren we op de route. Het was nog lekker koel, dus flink de pas er in. 8.30 waren we in Morillo waar een bar zou zijn. Maar die ging pas om 9 uur Spaanse tijd open. Dus verder gegaan. De weg ging ging om hoog en om laag. Eerst nog een beetje af wisselend. Maar daarna uitgestrekte akkers zover het oog reikte. Dood saai. Om 12 uur was er 300 m van de route af een dorpje. Daar hebben we flink gepauzeerd. Daar kwamen ook het Duitse echtpaar en de 3 Fransen. Ook zij hadden s'ochtends voor nop bij de bar gestaan. En ook om 10 uur in morille was de bar niet open. Op pad gegaan voor de laatste 5 km. Lopen in de middag blijft vermoeiend. Voor Salamanca ga je nog weer omhoog. En terug kijkend over een vlakte, waar eind 1700 een veldslag is geweest. Je ziet dan een stuk of 4 fortificatiëns liggen. Een slag waar ook een prins van Oranje bij was. Dan de afdaling naar de stad. Onder 2 snelwegen door. Richting de Romaanse brug. Vlak daar voor was er een tankstation waar we nog wat te drinken hebben gehaald. Dat was onze redding, even wat anders dan water. Op naar de herberg municipale. Waar we aller vriendelijks door een Zuid-Afrikaanse hospitalero werden ontvangen. Er waren veel fieters. Allemaal mannen, ik was de enige vrouw. Omdat ze in die herberg bang voor vlooien zijn. Moest je rugzak in een plastic zak. Je mocht alleen het hoog nodige mee naar boven nemen. Dit hadden we nog niet eerder meegemaakt. Het bekende ritueel gedaan. En een uurtje uit gerust. Om half8 op zoek gegaan waar we konden eten. Kees had s'middags een flyer gekregen van een restaurantje. Daar zijn we gaan eten. Voor het eerst deze reis echt smakelijk gegeten, en dat voor 11€ de man. Een plan de campagne voor vandaag gemaakt en om 10 uur de luikjes dicht gedaan. Uit eindelijk v gisteren 29.2 km gelopen.
Vanmorgen om 7 uur opgestaan, en om 8 uur richting busstation. We houden een rustdag vandaag en hebben de bus naar El Cubo genomen. Dat is een super saaie etap van 37.5 km. In het bus station eerst een lekkere kop koffie genomen met een lux broodje erbij. Om 9 uur de bus, en om 9.45 waren we El Cubo. Het was nog te vroeg voor de Alberge. Dus bij de bar een colaatje gedronken. Ondertussen kwam de bakker lang, en een vers broodje gekocht. Om 11 uur naar de herberg gegaan. Gedoucht en de hele inhoud van rugzak in de was gedaan. Kunnen we er weer even tegen. Voor de rest houden we siësta. Morgen gaan we naar Zamora. We willen om 6 uur gaan lopen. Vanmorgen was het om 8 uur al 19 gr. Dit was het.. de hartelijke groeten van Kees